یادداشت های ویژه

سالروز شهادت امام رضا (ع)

دختر بدر الدجی امشب سه جا دارد عزا...
 
دکتر محمدمهدی رضایی (احسان)
 
 
کارشناس فرهنگی دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه شهید بهشتی
 
رحمت عالمیان، چکیده‌ نبوت و معرفت و محبت خداوند، محمد مصطفی(ص) گوهری که در زمان خود و پس از خود ناشناخته ماند، بالاخره از زندان ناسوت و غبار تن رها شد و به آغوش رفیق اعلی و محبوب ازلی ورضایی.jpg ابدی رسید. پدر مهربان و دلسوزی که خيرخواهى را به نهايت رساند، و عاشقی که بی‌دریغ کوشید تا نوع بشر را با معشوق یکتای خود آشنا کند، و کریمانه طعم معرفت و محبت یار را _ به قدر طلب و ظرفیت هرکس‌_ به آن‌ها بچشاند. چه کینه‌ها که به برکت او فرونشست و چه جان‌ها که به صفا و تدبیر او حفظ شد. گفتارش ترجمان هر مشكل بود و خاموشى او زبانى گويا براى اهل دل. قرآنش، عترتش و سنّتش کشتی نجاتی شد تا بندگان خدا از ورطه‌ی جهل و فساد رها شوند. کشتی‌ای که هرکس از آن پیش افتاد راه را گم کرد و هرکس از آن عقب افتاد غرق شد.
درود بر تو ای برگزیده‌ی خدا و ای حبیب و محبوب خدا و خوبان! ای امانت‌دار خدا در زمین! گواهی می‌دهیم که تو فرستاده‌ی خدا و خیرخواه آدمیان بودی و در خیرخواهی بارها به مرز جان دادن رسیدی! گواهی می‌دهیم که در راه پروردگارت کوشا بودی و آن‌قدر در بندگی پیش رفتی تا به کمال یقین رسیدی! خدایت جزا دهد به‌جای امّتت، چرا که بی‌وفایان امّتت، تنها اجر و پاداشی که از آن‌ها خواستی در حق تو دریغ کردند. فرمودی: «هیچ اجری بر رسالتم از شما نمی‌خواهم جز محبت و مودّت با خاندانم»، اما پس از تو، ما همه ساله هم‌زمان با رحلت تو، شهادت دو سرو باغ عترت «حسن بن علی المجتبی» و «علی بن موسی الرضا» - علیهما‌السلام - را به عزا می‌نشینیم؛ همان‌هایی را که بارها به‌عنوان یکی از دو ثقل گران‌بها و در کنار کتاب خدا به امتت معرفی کردی...
ای اسوه‌ی حسنه‌ی بشر، ای صاحب اخلاق والا، ای مهربان بخشاینده و ای پناه بی‌نوایان! سلام و صلوات خداوند و ملائکه و نیکان بر تو باد!
عیب‌پوشی‌های تو از امت، و چشم‌پوشی تو از خطاهای آن‌ها به‌ویژه در واقعه‌ی فتح مکّه - در اوج قدرت – سیاستمداران جهان را بیچاره کرده است!
رفتار تو با فقیران و ثروتمندان، با کودکان و جوانان و پیران، با مردان و زنان، با مؤمنان و منافقان، با اهل کتاب ومسلمانان، تاریخ را از توصیف بزرگی تو ناتوان ساخته است!
ای بنده و آخرین فرستاده‌ی خدا! علم، عبادت، زهد، ورع، شجاعت، مروت و صداقت را خجالت‌زده‌ی همّت خود کرده‌ای!
از اقیانوس فضل تو همین بس که «علی(ع)» و «فاطمه(س)»، دانش‌آموختگان مکتب تو و فارغ‌التحصیلان مدرسه‌ی تربیت تو بودند!
آری، «خداوند بهتر می‌داند رسالتش را در کجا قرار دهد»!