صفحه اصلی
کتاب فولادهای ماریجینگ منتشر شد
  • 44714 بازدید

کتاب «فولادهای ماریجینگ: الگوسازی میکروساختار، خواص و کاربردها» ترجمه دکتر نوشین یساول و دکتر سیدامیرحسین فقهی، توسط انتشارات دانشگاه شهید بهشتی در سال 1399 منتشر شد.

کتاب فولادهای ماریجینگ نوشته «وی شای و جانلی گوئو» است و در 272 صفحۀ وزیری و با قیمت 420.000 ریال منتشر شد.

بررسی ویژگی‏ها و خواص مواد، بدون مطالعه میکروساختار آنها امکان‏پذیر نیست. بررسی آرایش اتمی، میزان و نوع عیوب میکروساختاری و نوع و مقدار فاز/ فازهای موجود، تأثیر بسیاری بر خواص فیزیکی، الکتریکی، مغناطیسی، خوردگی و مکانیکی حاصل می‏ گذارد. درنظرگرفتن این نکات در صنایع پیشرفته، بهویژه صنعت هسته‏ ای کشور، ضرورت بیشتری دارد و بومی‌کردن صنعت هسته ‏ای، مستلزم حساسیت و دقت بیشتر در ساخت قطعات مورد استفاده در این صنعت است. نیاز به ارتقای کیفیت قطعات مختلف به‌منظور افزایش بازده تجهیزات، دسترسی به فرایندهای تولید بهینه و کاهش هزینة تولید، اهمیت طراحی مواد و فرایند ساخت آن را چندبرابر می ‏کند.

ازسوی‌دیگر، هزینه‏ های بالای آزمون ‏های شناسایی و اندازه‏ گیری مواد و وقوع سریع برخی از پدیده ‏های فیزیکی و متالورژیکی، امکان تفسیر و تحلیل خواص حاصل را دشوار می‏ سازد؛ لذا انجام تحقیقات شبیه‏ سازی مواد، علاوه‌بر کاهش هزینه‏ های هنگفت، به شناخت پدیده‏ های موجود کمک و امکان پیش‏ بینی مواد جدید را برمبنای خواص بهینه تسهیل می‏ کند.

یکی از نیازهای اساسیِ صنعت هسته‏ ای پیشرفته، نیاز به موادی با قابلیت اطمینان و استحکام بالا و چقرمگی شکست بالاست. براین‌اساس، محققان بسیاری فولادهای استحکام بالای مختلف را گسترش داده‎اند. در این میان، تنها، فولاد ماریجینگ توانسته است به هر دو نیاز صنایع پاسخ دهد.

در این کتاب، فولاد ماریجینگ، ساختار و خواص مکانیکی آن به‌تفصیل، بررسی و پدیده‏ های موجود در دماها و زمان‏ های مختلف فراوری آن از نظر موادی مطالعه شده است. در بخش انتهایی نیز به‌منظورِ شناخت و تحلیل صحیح پدیده‏ ها و پیش ‏بینی خواص ارتقا دهنده، شبیه‏ سازی با استفاده از الگوی شبکه عصبی مصنوعی شرح داده شده است.

کتاب پیش‌رو تک ‏نگاره‌ای پژوهشی است که تجربه ‏های بسیاری از محققان در آن جمع‏ آوری شده است و جدیدترین نتایج پژوهش‌های این حوزه را از سال 2000 دربرمی‏ گیرد و کارهای تحقیقاتی دیگر محققان جهان را پوشش می‏ دهد.

این کتاب، در اصل برای محققانی طراحی شده است که به فولادهای ماریجینگ یا الگوسازی یا هردو موضوع علاقه‏ مندند. همچنین برای الگو‏سازان رایانه‌ای نیز بسیار مفید است و آنان را با فنون الگوسازی مطرح در این کتاب که تاکنون درخصوص فولادهای مارجینگ به‌کار نرفته است، آشنا می‌کند.

این کتاب مطالب آموزنده و درک صحیحی از مبانی فیزیکی و مکانیکی پدیده‌های موادی مانند جوانه‌زنی و رشد و رسوب‌گذاری در آلیاژهای پایه‌آهنی دارد و می‌تواند در درک درست مبانی فیزیک و مکانیکی دروس خواص فیزیکی و خواص مکانیکی مواد در مقطع‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی مواد راه‌گشا باشد. همچنین سایر رشته‌های مهندسی مانند مکانیک، هسته‌ای و هوافضا نیز به آشنایی و شناسایی روابط و پدیده‌های فیزیکی و مکانیکی نیاز دارند.

در نهایت، این کتاب برای گروه‌های مهندسی در صنایع هسته‌ای، نظامی و دفاعی، هوافضا، صنعت نفت و پتروشیمی و به‌ویژه در مراکز تحقیق و توسعه و کارخانه‌های تولید فولاد مفید است.

افزودن نظرات