صفحه اصلی
انتشار کتاب جناب آقای دکتر سعید حقانی
  • 5269 بازدید

 


 

 

 

کتاب «راهنمای تنظیم قراردادهای مرتبط با مالکیت فکری برای بنگاه­های کوچک و متوسط و کسب­وکارهای نوپا» براساس درس­گفتارهای ارائه­شده در زمستان سال ۱۴۰۱ در قالب پروژه­ی مالکیت فکری ایران و سوییس (ایرسیپ) در چهارچوب اجرای برنامه­ی آموزشی پروژه با موضوع «قراردادهای مالکیت فکری محور استارتاپ­ها و کسب­وکارهای کوچک و متوسط» برای فعالان در اکوسیستم نوآوری ایران تدوین شده است. دوره ی مزبور یادشده توسط دکتر سعید حقانی (استادیار دانشکده ی حقوق دانشگاه شهید بهشتی) و با پشتیبانی موسسه ی مالکیت فکری سوئیس، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری ایران و مرکز مالکیت معنوی ایران برگزار شد.

کتاب یادشده دو گروه رو مخاطب خود قرارداده است: نخست، کارآفرینان غیرحقوقدان و دوم، حقوقدانان تازه کار در حوزه ی استارتاپ ها. این کتاب دربردارنده ی چهار فصل است که در ابتدا خواننده را با نحوه ی نگارش شروط عمومی قراردادها آشنا می کند و در ادامه، به قراردادهای اصلی مرتبط با موضوع مالکیت فکری می پردازد. این قراردادها به ترتیب عبارتند از: موفقتنامه ی محرمانگی، قرارداد لیسانس و قرارداد انتقال مالکیت فکری. البته حوزه ی مالکیت فکری برای استارتاپ ها گسترده تر از این است و این کتاب مدعی پوشش تمام جنبه های آن نیست. اثر حاضر تنها مقدمه ای برای ورود و آشنایی کارآفرینان به حوزه ی مالکیت فکری است.

نویسنده ی کتاب (دکتر سعید حقانی) استادیار گروه حقوق خصوصی دانشکده ی حقوق دانشگاه شهید بهشتی است که در حوزه ی حقوق شرکتها و حوزه ی حقوق بین الملل خصوصی تمرکز پژوهشی دارد. ایشان در حوزه ی کار حقوقی ازجمله در زمینه ی سرمایه گذاری های ریسک پذیر و استارتاپ ها فعال بوده اند. حاصل تجارب فعالیت های حقوقی در این حوزه از یک سو، در راهبری پایان نامه های کارشناسی ارشد در ارتباط با استارتاپ ها و سرمایه گذاری های ریسک پذیر و از دیگر سو، در ترجمه ی کتاب نمونه قراردادهای اتاق بازرگانی بیم المللی (ICC) برای استارتاپ ها، انعکاس یافته است.

لازم به ذکر است که کتاب «راهنمای تنظیم قراردادهای مرتبط با مالکیت فکری برای بنگاه­های کوچک و متوسط و کسب­وکارهای نوپا»، در راستای مسئولیت اجتماعی نویسنده، انتشارات گنج دانش و موسسه ی فدرال مالکیت فکری سوئیس، در قالب کتاب الکترونیک رایگان از طریق سایت انتشارات گنج دانش(در لینک  زیر) در دسترس علاقه مندان قرار دارد.

 

لینک دانلود

 

 

افزودن نظرات