صفحه اصلی
انتشار کتاب نظریه عمومی عوض در حقوق اسلامی جناب آقای دکتر محقق داماد
  • 3032 بازدید

انتشار کتاب نظریه عمومی عوض در حقوق اسلامی

نظریه عمومی عوض در حقوق اسلامی

کتاب " نظریه عمومی عوض در حقوق اسلامی" جدیدترین کتاب دکتر مصطفی محقق داماد که در سلسله کتابهای آیت الله محقق داماد در حوزه حقوق تعهدات و قراردادهاست منتشر شد .

محقق داماد در بخشی از پیشگفتار خود بر کتاب نظریه عمومی عوض در حقوق اسلامی می‌نویسد: «اصطلاح "نظریه" به معنای مورد نظر در منابع اسلامی سابقه چندانی ندارد و در آثار مغرب زمین مصطلح شده است منظور از نظری در این مجال، مباحث نظری یک موضوع است مثلاً اصطلاح نظریه عقد که فرنگیان “Theory of contract”  و عرب‌ها "نظریه العقد" عنوان داده‌اند، با همین تعریف منطبق است.  منظور ما از نظریه عمومی عوض، مباحث نظریه معاوضت و عقود معاوضی و شبه معاوضی است. بسیاری از این مباحث مختص به بیع نیست و در تمام عقود و معاوضت و شبه معاوضت جریان دارد. در این کتاب بخشی از مباحثی که مورد نیاز پژوهشگران دانش حقوق و مورد توجه آنان هست گنجانده شده است» منظور نویسنده از نظریه عمومی عوض، مباحث نظریه معاوضات و عقود معاوضی و شبه معاوضی است. البته بسیاری از این مباحث مختص بیع نیست و در تمام عقود و معاوضت و شبه معاوضات جریان دارد.

پیشتر نیز کتاب نظریه عمومی شروط و التزامات در حقوق اسلامی به عنوان دفتر نخست مجلدی که به حقوق تعهدات و قراردادها می‌پردازد از سوی دکتر مصطفی محقق داماد منتشر شده بود. این سلسله از آثار محقق داماد به طور گسترده در کلاس‌های حقوق خصوصی تدریس و مورد بهره‌برداری دانشجویان قرار می‌گیرد.

شایان ذکر است کتاب‌های «فاجعه جهل مقدس»، «در دادگاه جهل مقدس» و «جهل مقدس؛ تابوت آتشین» نیز از سلسله کتاب‌های آیت الله محقق داماد در حوزه روشنگری دینی منتشر شده است.


 

افزودن نظرات